Vásárlásunk során nem csak egy-egy termék mellett tesszük le voksunkat, hanem annak gyártóját és forgalmazóját is támogatjuk. A Tudatos Vásárlók Egyesülete aktuális Cégmércéjében azt vizsgálta meg, hogy mennyire etikus, illetve a társadalom iránt mennyire felelős cégpolitika társul a hazánkban legismertebb drogérialáncokhoz: ezúttal a Rossmann-t, a DM-et és a Müllert vették górcső alá.

 

Cégmérce: Drogériák

- Valami bűzlik -

 

Vásárlásunk során nem csak egy-egy termék mellett tesszük le voksunkat, hanem annak gyártóját és forgalmazóját is támogatjuk. A Tudatos Vásárlók Egyesülete aktuális Cégmércéjében azt vizsgálta meg, hogy mennyire etikus, illetve a társadalom iránt mennyire felelős cégpolitika társul a hazánkban legismertebb drogérialáncokhoz: ezúttal a Rossmann-t, a DM-et és a Müllert vették górcső alá.

Az egyes szempontok szerinti eredményeket összevetve viszonylag gyenge mezőny alakult ki, mindegyik cégnek bőven van még tennivalója a felelős és etikus működés terén. Az összesítés alapján kis pontkülönbséggel első helyén a Rossmann áll, utána következik Müller, a rangsorban az utolsó helyet pedig a DM szerezte meg.

Hideg zuhany, meleg zuhany

A vizsgált drogériák közül egyikük sem tett közzé honlapján környezeti jelentést. Nem nyújtanak tehát tájékoztatást arról, hogy milyen erőfeszítéseket tesznek a tevékenységük során keletkezett környezeti problémák, károk megoldására, elkerülésére.

Jó hír viszont, hogy mindhárom drogéria polcain megtalálhatók saját márkás vagy egyéb minősített biotermékek vagy natúrkozmetikumok.

Foglalkoztatási szempontból is találtak jó és rossz példákat: a Rossmann-t kártérítés megfizetésére kötelezte a bíróság egy roma munkavállaló elutasítása miatt, a DM pedig 2008-ban elnyerte a Legjobb Női Munkahely címet.

Ár nincs mindenhol, vakok kíméljenek!

A felmérés szerint az elmúlt években mindhárom cég kapott büntetést árfeltüntetési hiányosságok miatt a GVH-tól. Ugyancsak fizettek a fogyasztók tisztességtelen befolyásolása miatt, valamint gyógynövények engedély nélküli árusítása miatt is. Előfordult, hogy lejárt szavatosságú termékeket árultak, valamint az üzletbe nem engedtek be egy vak férfit vakvezető kutyájával. Ez utóbbi két hiányosságot a DM üzletlánc jegyzi.

A drogérialáncokról készült Cégmérce rangsora a http://cegmerce.tudatosvasarlo.hu/index.php?modul=cegrangsor&termekcsoport=33

oldalon, az összefoglaló elemzés a http://tudatosvasarlo.hu/cikk/cegmerce-drogeriak

oldalon található.

 

További információk:

Ottlakán Johanna - Tudatos Vásárlók Egyesülete

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., tel:+36 70 530-2726

 

A Cégmércéről

A Cégmérce a cégek környezeti és társadalmi teljesítményéről elérhető publikus adatokat összesíti, és eszerint rangsorolja a vállalatokat.

A Cégmérce célja, hogy

  • segítsen a tudatos vásárlóknak a környezetbarát és etikus márkák azonosításában, megtalálásában; hogy gyorsan és egyszerűen megtalálhatóak legyenek a támogatandó, etikus és az elkerülendő, kritizált márkák, vállalatok,
  • gyorsan és egyszerűen megtalálhatóak legyenek a támogatandó, etikus, vagy épp az elkerülendő és kritizált márkák, vállalatok;
  • tájékoztassa a médiát és a közvéleményt a vállalatok társadalmi és környezeti teljesítményéről,
  • hozzájáruljon a vállalatok fenntarthatóbb, felelősebb működéséhez (felkapottabb nevén a vállalatok társadalmi felelősségvállalásához, amit a CSR betűk jelölnek) és a környezetkímélő, etikus termékek piacának növekedéséhez;
  • információhoz juttassa azokat a befektetőket, akik a társadalmi felelősségvállalásban és a környezetvédelemben élen járó vállalatokba szeretnék pénzüket fektetni.

 

Az adatgyűjtés során a TVE tájékozódik az érintett hatóságok adatbázisaiból, a hazai és a nemzetközi sajtóból gyűjt információkat, valamint megkeresi az érintett vállalatokat is. A Cégmérce az utóbbi öt évben nyújtott teljesítményre vonatkozó adatokat értékeli, de az adatbázisban ennél régebbi ügyekre vonatkozó információk is szerepelnek.

A Cégmércében a márkák sorrendje az egyes szempontok kihagyásával, illetve előtérbe helyezésével át is rendezhető  az alábbi oldalon: http://cegmerce.tudatosvasarlo.hu/index.php?modul=beallitasok.

Lehetőség van az értékelt cégeknek üzenetet küldeni az alábbi linken: http://cegmerce.tudatosvasarlo.hu/index.php?modul=uzeno.

 


 

A Tudatos Vásárlók Egyesületéről www.tudatosvasarlo.hu/tve

A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. Célja a fogyasztók hosszú távú érdekeinek képviselete, a fogyasztók tájékoztatása. Célja továbbá, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete adja ki az egyetlen, kifejezetten a fenntartható fogyasztás témáival foglalkozó fogyasztói magazint, a Tudatos Vásárlót (www.tudatosvasarlo.hu/magazin). 2004 óta működteti www.tudatosvasarlo.hu portált, az ország első és mindmáig egyetlen, az etikus vásárlással foglalkozó napi frissítésű híroldalát. 2010-ben indította el az Ökofitnesz (www.okofitnesz.hu) elnevezésű alkalmazást, mely interaktív és játékos módon segít a környezettudatos életvitel kialakításában. További projektje a Cégmérce (www.cegmerce.hu), a magyarországi vállalatok és márkáik környezetvédelmi, társadalmi és fogyasztóvédelmi szempontú rangsorolása. Honlapján működteti a (www.tudatosvasarlo.hu/eszam) részletes magyarázatokkal kiegészített, kereshető élelmiszer adalék adatbázist. Internetes adatbázisában megtalálhatók továbbá egészség- és környezetvédelmi szempontú terméktesztek és tanácsadó szolgálat a fenntartható fogyasztással kapcsolatos kérdésekben. 2009 októberében jelent meg "Magyarország Zöld Térképe (www.zoldterkep.hu), mely a fenntartható életmódot lehetővé tevő boltokat, szolgáltatásokat (javítóműhelyek, bioboltok, kölcsönzők stb.) gyűjti össze az ország egész területén." A www.tudatosutazo.hu weboldal nyílt tanácsadó fórummal várja az érdeklődőket, valamint turisztikával és fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ismertterjesztő írások és a turizmussal kapcsolatos legfontosabb fogyasztóvédelmi jogszabályok gyűjteménye található meg.