A nemzetközi makeITfair projekt – melynek magyarországi koordinátora a Tudatos Vásárlók Egyesülete -  legfrissebb kutatásában nyilvánosságra hozta, hogy négy kínai gyárban milyen változtatásokat tettek a rossz munkakörülményekről szóló 2009-es jelentés hatására.

 

A számítógépes játékokat és MP3-lejátszókat gyártó kínai beszállító üzemekben emelkedtek a bérek, az üzemek kevesebb gyakornokot alkalmaztak, valamint megszűnt a munkára jelentkezők hepatitis-B fertőzöttségének vizsgálata is. A nemzetközi makeITfair projekt által vizsgált gyáraknak (melyek az Apple, a Microsoft, a Motorola, a Philips és a Sony beszállítói) azonban még van mit változtatni, néhány jelentős probléma továbbra is fennáll: a béremelések mértéke nem kielégítő, a túlórák száma továbbra is kiemelkedően magas, a szakszervezetekkel kapcsolatban pedig nagyfokú tájékozatlanság jellemző. Ezek a makeITfair mai napon megjelenő “Számítógépes játékok és zenelejátszók előállítása Kínában” c. jelentésének következtetései.

A nemzetközi makeITfair projekt – melynek magyarországi koordinátora a Tudatos Vásárlók Egyesülete -  legfrissebb kutatásában nyilvánosságra hozta, hogy négy kínai gyárban milyen változtatásokat tettek a rossz munkakörülményekről szóló 2009-es jelentés hatására.

“A négy üzem esetében bekövetkezett javulások ellenére továbbra is fennállnak a dolgozók terheinek, valamint a velük szembeni jogsértéseknek az alapvető okai. Nincsenek hiteles, független és demokratikusan megválasztott szakszervezetek. Habár a rendkívül alacsony alapbérek némiképp növekedtek, a felkínált bérek továbbra is jóval alacsonyabbak, mint ami a Guangdong tartományban elegendő lenne a megélhetéshez “ – véli Päivi Pöyhönen, a  makeITfair projektet támogató részvételi szervezet, a Finnwatch munkatársa.

A vizsgált gyárak egyike a Foxconn-hoz tartozik, melynek kínai üzemeiben 2010-ben a munkások öngyilkossági hulláma söpört végig. Ennek eredményeként a cég ígéretet tett arra, hogy javítani fogja a munkakörülményeket, növeli a béreket, csökkenti a túlórák számát, valamint több óriási gyárkomplexumot épít ki a belső-kínai tartományokban. Utóbbi intézkedés lehetővé teszi majd, hogy a munkások közelebb lakhassanak otthonaikhoz. Sőt, a Foxconn volt az egyetlen a vizsgált beszállítók közül, amely célul tűzte ki, hogy 2011 végére tartani fogja magát a kormány által maximálisan előírt havi 36 túlórához.

“A tragikus öngyilkosságokat követően a Foxconn megemelte azoknak a dolgozóknak az alapbérét, akiket hat hónapnál régebb óta foglalkoztat. Ez pozitív lépésnek tekinthető, azonban a munkások jelentős részét – köztük a diákmunkásokat – nem érinti a fizetésemelés. A Foxconn ugyanakkor azt tervezi, hogy áthelyezi a tevékenységét a belsőbb tartományokba, ahol a bérszintek alacsonabbak, mint Shenzenben” - közölte Debby Chan Sze Wan a SACOM-tól, amely a makeITfair helyi kutatási partnere.

A jelentés az alábbi linken érhető el: http://makeitfair.org/the-facts/reports/game-console-and-music-player-production-in-china

 


 

További információ:

Perényi Zsófia, Tudatos Vásárlók Egyesülete, 06 30 852 5214, Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Háttér információ:

A fent említett javulások mellett a munkaközvetítő irodák által beszedett díjakat azóta alaposabb vizsgálatnak vetik alá, eltörölték a pénzben kirótt büntetéseket, és emelkedett a munkásszállók higiéniai színvonala is. Másrészről viszont a túlórázás mind a négy vizsgált gyárnál meghaladta az állam által előírt havi legfeljebb 36 órát. Annak ellenére, hogy a kínai munkajog legalább heti egyszeri pihenőnapot ír elő, mind a négy üzem dolgozói említettek olyan időszakokat, amikor heteken át szabadnap nélkül kellett dolgozniuk. A munkások emellett továbbra is nehézségekkel szembesülnek, amikor megtagadnák a túlórázást vagy szabadságot vennének ki. A tanulmány kapcsán több mint száz gyári dolgozóval készült interjú.

A megkérdezett dolgozók nagy részének szűkösek az ismeretei a saját üzemükben működő szakszervezetekről. A beszállító cégek viszont állítják, hogy a dolgozók ismerik a szakszervezeteket, és azok hatékonyan képviselik a tagjaik érdekeit. Ezek a pozitív vélemények meglepőek a vállalatok részéről, hiszen a munkavállalóknak nincs lehetőségük arra, hogy megválasszák a saját szakszervezeti képviselőiket, a kollektív szerződés pedig nem létezik Kínában. Mélyrehatóbb változások és átfogó javulás csak akkor várható, ha a munkások kellő tájékoztatásban részesülnek és megismerkednek a jogaikkal, valamint ha teljes és korlátlan jogot kapnak az önszerveződésre és véleménynyilvánításra.

A makeITfair projektbemutatkozik a hannoveri CeBIT intformatikai vásáron: 2011. március 1-5. között a Germanwatch kiállítja a et a hannoveri CeBIT vásáron (13. csarnok, C39, “Eco ICT Solutions”). Kapcsolatfelvétel: Cornelia Heydenreich, +49/179/783 5551, Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

A makeITfair projektről

A makeITfair projekt célja, hogy tájékoztatást nyújtson a fogyasztói elektronikai cikkek –mobiltelefonok, MP3-lejátszók, számítógépes játékok, laptopok – termelési láncában bekövetkező munkaügyi és emberi jogi visszaélésekről, illetve környezeti problémákról. A projekt az Európai Unió, valamint a résztvevő szervezetek: a holland SOMO (Centre for Research on Multinational Corporations), a német Germanwatch, a finn Finnwatch, a svéd Swedwatch és a Fair Trade Center, a dán DanWatch, a finn Pro Ethical Trade Finland, a magyar Tudatos Vásárlók Egyesülete, a dél-afrikai CSRSC (Civil Society Research and Support Collective), a fülöp-szigeteki WAC (Workers Assistance Centre Inc.), az ACIDH (Action Against Impunity for Human Rights) a Kongói Demokratikus Köztársaságból, és az indiai Cividep társfinanszírozásával valósul meg.

 


 

A Tudatos Vásárlók Egyesületéről www.tudatosvasarlo.hu/tve

A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. Célja a fogyasztók hosszú távú érdekeinek képviselete, a fogyasztók tájékoztatása. Célja továbbá, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete adja ki az egyetlen, kifejezetten a fenntartható fogyasztás témáival foglalkozó fogyasztói magazint, a Tudatos Vásárlót (www.tudatosvasarlo.hu/magazin). 2004 óta működteti www.tudatosvasarlo.hu portált, az ország első és mindmáig egyetlen, az etikus vásárlással foglalkozó napi frissítésű híroldalát. 2010-ben indította el az Ökofitnesz (www.okofitnesz.hu) elnevezésű alkalmazást, mely interaktív és játékos módon segít a környezettudatos életvitel kialakításában. További projektje a Cégmérce (www.cegmerce.hu), a magyarországi vállalatok és márkáik környezetvédelmi, társadalmi és fogyasztóvédelmi szempontú rangsorolása. Honlapján működteti a (www.tudatosvasarlo.hu/eszam) részletes magyarázatokkal kiegészített, kereshető élelmiszer adalék adatbázist. Internetes adatbázisában megtalálhatók továbbá egészség- és környezetvédelmi szempontú terméktesztek és tanácsadó szolgálat a fenntartható fogyasztással kapcsolatos kérdésekben. 2009 októberében jelent meg "Magyarország Zöld Térképe (www.zoldterkep.hu), mely a fenntartható életmódot lehetővé tevő boltokat, szolgáltatásokat (javítóműhelyek, bioboltok, kölcsönzők stb.) gyűjti össze az ország egész területén." A www.tudatosutazo.hu weboldal nyílt tanácsadó fórummal várja az érdeklődőket, valamint turisztikával és fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ismertterjesztő írások és a turizmussal kapcsolatos legfontosabb fogyasztóvédelmi jogszabályok gyűjteménye található meg.