Tartalomjegyzék


- Európai nagyvárosokban az autóval megtett utazások fele 3 km-nél rövidebb és minden ötödik autózás 1 km-nél rövidebb. Minden nyolcadik autóút még az 500 métert sem éri el, miközben 500 méter gyaloglás 8 percet vesz csak igénybe, és nem kell parkolóhelyet keresni (www.gkm.hu). A gépjárművek a hideg indítást követően bocsátják ki a legtöbb és a legszennyezőbb anyagokat, mivel még nagyon rossz hatásfokú az üzemanyag elégetése, ezért

- rövid útra (fél-egy kilométer) értelmetlen gépkocsit használni,
- piros lámpánál, egy két perces megállásnál, ne állítsuk le a motort!

- A gépjárművek utasterében sokkal magasabb a légszennyezők koncentrációja, mint mellette az utcán, benzolból például akár tízszer nagyobb a koncentráció a gépkocsin belül.

Az Egyesült Államokban a rákkeltő szennyező anyagok 78 százaléka a dízelmotorok által kibocsátott anyag.
- A városi légszennyezést hivatalosan két-három méteres magasságban mérik, míg a légszennyező anyagok nagy része nehezebb a levegőnél. A légszennyező anyagok koncentrációja fél-, egyméteres magasságban a legmagasabb, azaz ott a legszennyezettebb a levegő. Ebben a magasságban van a gyerekek légzési zónája, a babakocsikban is itt veszik a levegőt a csecsemők, és az utcai kávéházak teraszán is ilyen magasságban ülünk.
- A légszennyező anyagokra különösen érzékenyek a gyermekek, az idősek, a terhes anyák és a magzatok, a szívbetegek, az asztmások és a dohányosok. A káros hatás mértéke attól is függ, hogy egyes személyek mennyi ideig vannak kitéve ennek. A városban szabad térben erősebb a szennyezettség, mint épületeken belül.
- Európában a gépkocsik felelősek a légszennyezés 40 százalékáért, ezen belül a városi környezetben:

- a nitrogén-oxidok kibocsátásának 70 százalékáért (a tömegközlekedés részesedése a 10 százalékot sem éri el),
- a szén-monoxid kibocsátás 80 százalékáért,
- a szénhidrogének kibocsátásának 80 százalékáért,
- a szálló por (aeroszolok, korom) kibocsátásának 60 százalékáért.

- Magyarországon, minden huszonötödik táppénzes napért a városi légszennyezés felelős.
- Egy felmérés szerint Magyarországon a benzinüzemű járművek 30, a dízelesek 50-60 százaléka nem felel meg a környezetvédelmi előírásoknak. A legfőbb szennyezők a teherautók, valamint a személygépkocsi-állomány 10 százalékát kitevő, körülbelül 300 000 kétütemű autó. Számítások szerint ezeknek a gépkocsiknak a kivonásával a felére csökkenne a gépjárművek okozta légszennyezés (www.hvg.hu).

A személyszállítás energiahatékonysága utaskilométerenként nyugat-európai adatok szerint: teli kisbuszé és a vasúté 400 kilojoule, a buszé 450 kolojoule teli autóé 650 kilojoule, a repülőé 3800 kilojoule.

Aki autóbusszal utazik, huszadannyi útfelületet foglal el, mint egy autózó. Az autóbusz 18 utaskilométert megy annyi üzemanyaggal, amennyivel az autó egyet. Utaskilométerenként az autó hetvennégyszer több szén-monoxidot és tizenkétszer több szénhidrogént bocsát ki, mint a busz.

Forrás: Zöldköznapi Kalauz