Az előttünk álló időszakban a többi fejlett országhoz hasonlóan Magyarországon is egyre nagyobb szerepet kell kapnia a fenntartható fogyasztásnak, az ezzel kapcsolatos ismereteknek és gyakorlatnak.

 

 

El kell érni, hogy a lakosság a fogyasztás tágabb társadalmi vonatkozásairól, például a jelenlegi vásárlási szokásokról és a fogyasztási szerkezet társadalmi, környezeti hatásairól is megfelelő tájékoztatást kaphasson, mely alapján már felkészülten dönthet arról, hogy hogyan változtassa meg fogyasztói magatartását.

Fenntartható fogyasztás:

Az egyik legszélesebb körben használt meghatározása szerint a fenntartható fogyasztás „olyan alapvető igényeket kielégítő, az életminőséget javító termékek és szolgáltatások igénybevétele, amelyek teljes életútjuk során minimalizálják a természeti erőforrások, mérgező anyagok használatát és a hulladékok és szennyezőanyagok kibocsátását, hogy ne veszélyeztessük a jövő nemzedékek szükségleteinek kielégítését”.

A nem fenntartható fogyasztás jelei közé tartozik a hulladék rohamosan növekvő mennyisége, a fogyasztás káros egészségügyi (pl. az egészségtelen termékek reklámozása gyerekeknek) és környezet-egészségügyi (pl. a légszennyezés egészségügyi következményei) hatása, a környezet pusztulása.

Az emberek Magyarországon is egyre erősebben igénylik nemcsak a termékek jó minőségét és biztonságosságát, hanem azok megfelelő társadalmi és környezeti hatékonyságát. Egyre többen kíváncsiak arra, hogy hol, hogyan, milyen körülmények között készülnek a termékek, és mi történik velük használatuk után, élettartamuk végén. A fogyasztók egyik alapjoga az egészséges környezethez való jog, így meg kell adni nekik a lehetőséget és az információkat ahhoz, hogy olyan termékeket választhassanak, amelyekkel a környezetüket egészségesebbé tehetik. Az Európai Unió többi tagállamához hasonlóan tehát Magyarországon is nagyobb figyelmet kell fordítani a fogyasztás kedvezőtlen társadalmi és környezeti hatásainak csökkentésére, vagy akár kiküszöbölésére.

A tájékozott fogyasztók könnyebben változtatják meg az életstílusukat és a fogyasztási szokásaikat, hozzájárulva ezzel egészségük javításához, a fenntarthatóbb életvitelhez és a takarékos gazdasághoz. A fogyasztóknak nagy szerepük van az olyan környezetvédelmi kihívások megválaszolásában, mint például az éghajlatváltozás, a levegő- és vízszennyezés, a földhasználat és a hulladékok keletkezése. A környezet védelme és a klímaváltozás elleni küzdelem jobb tájékoztatást tesz szükségessé az olyan területeken, ahol a tájékozott fogyasztók hathatósan tehetnek a helyzet megváltozásáért, mint például az energia és a közlekedés.

Tudatos, kritikus fogyasztói magatartás:

Olyan viselkedés, melyet a hatásvadász marketinghatásoktól való távolságtartás képessége, a fogyasztói szükségletek folyamatos mérlegelése, továbbá a felmerülő fogyasztói problémák megértésének, kommunikálásának és megoldásának képessége és készsége jellemez.

 

A tudatos vásárló 12 pontja

1. A pénzeddel szavazol
A vásárlás a te döntésed. Eldöntheted, mit támogatsz, és mit nem. Nem kell támogatnod a környezetszennyezést, a vegyszerezést, a gyermekmunkát, a buta, káros és felesleges dolgok tömeges gyártását.

2. A szemét a legdrágább
A szemét értelmetlen pénzkidobás neked és terhelés a környezetnek: mindig gondold végig, mennyit dobsz majd ki abból, amit megveszel!

3. Cetli
Vásárlás előtt írd össze, mire van szükséged. A nagy üzletek profi módszerekkel csábítanak felesleges pénzköltésre. Ne hagyatkozz „polctrükkökre”!

4. Helyben
A nagy bevásárlóközpontok helyett vásárolj piacon, vagy helyi boltban. Kutasd fel a jó helyeket!

5. Mennyi műanyagot viszel haza?
Vigyél magaddal táskát, szatyrot, ne fogadj el zacskót mindenhol! Válaszd az egyszerűen csomagolt árukat! Keresd a visszaváltható, illetve újrahasznosított csomagolást!

6. Keresd az eredetit!
Ne dőlj be a szép külsőnek és a vicces dumának: kerüld a nem természetes alapanyagból, vegyszerek, adalékok segítségével, gyárilag előállított ételeket!

7. Olvasd el a címkéket!
Az élelmiszerek és kozmetikumok rengeteg káros (és felesleges) anyagot tartalmazhatnak. Ne kezeld magad vegyszerrel, se kívülről, se belülről, ha vegyszer nélkülit is kaphatsz!

8. Erőszakmentes szépség
Válassz olyan kozmetikumokat, amelyeket állatkínzás nélkül tesztelnek, illetve nem tartalmaznak állati eredetű anyagokat!

9. Tartós használat
Kerüld az eldobható dolgokat, ezek tömeges előállítása és kidobása energiapazarlással és környezetszennyezéssel jár!

10. Frisset!
Friss, hazai idényzöldséget és gyümölcsöt vegyél az üvegházi, több tízezer kilométert utaztatott, mesterségesen érlelt, agyoncsomagolt és tartósított áruk helyett!

11. Helyi termékeket vásárolj!
Keresd a lakóhelyed közelében készülő dolgokat! Így a helyi környezetedet támogatod, valamint kevésbé járulsz hozzá a szállítással járó környezetterheléshez.

12. Nem mindegy!
Ha nincs is tökéletes termék, keresheted mindig a jobbat. Legyél tudatos: járj utána, hogy ki állítja elő, mit tartalmaz, mibe csomagolják, hová kerül!

 

Forrás: www.tve.hu, http://kothalo.hu/